/ Roadtrip NY → LA 2014 /

15 aug - Tomcar in Arizona

Idag (igår för er) har vi haft den roligaste dagen hittills i USA! ..och ingen dag har varit tråkig för att säga så =) Vi tog som sagt ytterligare en natt i Sedona för att vila lite, bada i poolen (både jag och Emil älskar att bada så vi har spenderat många timmar i den idag, dem enda gästerna som badade dessutom) och lite halv-spontant så där bokade vi en tomcar eller beachcar eller jag har ingen aning om vad dem heter. En terräng-golf-bil skulle jag kalla den ;-) 

Både jag och Emil är väldigt emot guidade turer då vi gillar att undersöka saker på egen hand utan att någon babblar om årtal och tvingar oss att se saker som är ointressanta för oss och åka vidare på det vi tycker är kul och vill se närmare på. 

Att hyra saker i USA är awesome. Vi fick en supersnabb genomgång med hur "bilen" funkade på ca 30 sek - max 1 minut innan vi släpptes iväg med en bilderbok och 4 timmars terrängkörning i bergen framför oss. Killen pratade så fort så det var svårt att ta in all information men något som fastnade var att man inte fick volta med bilen, men gjorde man det ändå var man tvungen att tvätta taket själv.
 

Väldigt smart att ha tripen i en bok med bilder och beskrivning om hur man ska åka. Alla kan åka i sin takt, se på det dem vill och njuta av naturen utan att någon annan "förstör" upplevelsen men ändå är allt under kontroll.


Så här såg bilen ut. Den ser så snäll och söt ut men klarade av att köra där man trodde att det inte ens gick att gå utan att stupa.


Säkerhetsbältena var verkligen säkra. Remmar överallt som satt stenhårt runt kroppen om du spände dem riktigt. Det gick dock inte åka med dem så för det gjorde ont men man kände sig säker trots att bilen inte hade några dörrar. (Allting och vi var helt röd-dammiga när vi kom tillbaka då det skvätt in så mycket sand)



Min favorit - köra genom vattenpölar så det skvätter överallt =)

Hårda straff att pilla på ruinerna, haha.


Den här vägen var guppig men ingenting jämfört med andra delar vi körde. Har inte foton där dock, försökte men vi flög överallt och upp och ner så dem fotona visade inte så mycket så att säga.


Det här kortet blev jag sur på Emil för att jag missade att ta när vi var på väg tillbaka. Såg en schysst view och ville så gärna ha det på kort. Emil kör vidare medan jag fifflar med kameran och missade allting. Gulligt nog vände vi och jag fick mitt älskade foto. Visst är det vackert? Bättre in real life.

 
 
 Idag är vi på väg till Grand Canyon, ska bli himla spännande. =)
Kommer förhoppningsvis ha tid att skriva mer utförliga inlägg framöver


#1 / / Malin:

Coolt landskap!